lördag 30 juli 2011

Jag vill med stolthet säga: välkomna hit!



Det blev fredag och nyheterna ifrån Norge slog ned med en obarmhärtig kraft.


När livet blir så ofattbart så kommer jag ofta tillbaka till de tankar jag mötte, då jag fick bli mamma.
Att få bli förälder är något oerhört stort. När vi fick vårt första barn så slogs jag av det allvar som barnets blick väckte hos mig. Ett allvar som fick mig att känna att livet plötsligt blev just på allvar. Jag höll barnet i mina armar och sa till mig själv att inget ont skall få hända dig. Jag skall göra allt som står i min makt för att du skall få det bra. Ord som jag tror de flesta föräldrar känner oavsett var vi finns på denna jord. Våra barn föds till en värld där vi har så olika förutsättningar för att kunna få ge våra barn både mat, trygghet och ett värdigt liv. Runt om på denna jord finns galningar, som agerar självsvåldigt eller på uppdrag av sin regim och sitt land. Varje dag dödas människor; skjuts, bombas, sprängs ihjäl.

Varje dag dör människor på grund av hunger och sjukdomar som vi för länge sedan förskonats ifrån i vårt land.
Jag vill vara med och bidra till att barn i vår värld får en framtid.

Jag är stolt över att leva i ett land där humanismen och de mänskliga rättigheterna är fundament i vårt samhälle. Att vi samtidigt som vi agerar tillsammans med andra inom världssamfundet också kunna säga – Välkomna hit!
Utmaningen är att skapa ett samhälle där vi alla får bidra för att upprätthålla den välfärd som vi generöst kan dela med varandra.

Utmaningen är att tillsammans fortsätta bygga demokrati där vi kan leva sida vid sida, tillsammans. Ett samhälle där vi får vara människor, mötas, samtala, dela och tillsammans ta ansvar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar