tisdag 18 maj 2010

Centerkvinnor hos oss här i gröngräset






"Vår verksamhet bygger på Solsken!"




Så brukar jag inleda mina föredrag när vi tar emot grupper här på Inneberga. Uppskattade arrangemang med hembakat bröd, rättvisemärkt kaffe och te och där jag berättar om gårdens historia, min koppling till Carl Malmsten, resan hit och mitt skapande i verksta'n med möbelsnickeri, ikoner i intarsia och mycket annat. Jag brukar också ge några bilder av vad det innebär att vara småföretagare på landet. Om byrkåkratin och de svårförståliga resonemang som gäller för t ex kaffe servering eller skyltning vid vägen eller hanteringen av pengar, ja ämnena är många. I dessa valtider borde fler tala om småföretagande i dess rätta bemärkelse, en person och hanteringen av allt kring företagandet. Ofta nämns småföretagare och då är det dem med 10-20 anställda. De flesta av oss är just en person.

Gästerna idag njöt av sommarens första värme och de flesta av dem har ägnat hela sitt vuxna liv åt politik och att vara med och bidra till att demokratin hålls levande i vårt land. Mina föräldrars generation har värnat om demokratin, det politiska arbetet och vikten av samhällsengagemang. Idag finns stor avsaknad av vad politiskt och demokratiskt samhällsengagemang betyder. Vanligare är engagemanget kring att inte engagera sig eller att kritistera de beslut som tas av de människor, där de allra flesta, avsätter sin lediga tid att ideellt vara med och ge förutsättningar till allt det som vi, de allra flesta, tar för givet. Jag glömde att skicka med dem ett Tack och en hyllning för allt som de har gjort och fortfarande gör. Tack !

1 kommentar:

  1. Vad kul! Och vad skönt med vårvärmen som äntligen har kommit!

    SvaraRadera