fredag 28 maj 2010

Ett konstverk på väggen eller ett bruksföremål på golvet?

En stol på Golvet eller på Väggen - spelar det ngn roll?

Idag har jag träffat mina kollegor i Of-Sweden och vi har funderat tillsammans med arkitekt Elisabeth Rosenlund, på white arkitekter, hur vi skall exponera våra produkter i vår gemensamma utställningsmonter som vi skall presentera i bl a Dubai. Temat är Nordiskt ljus och min produkt är min stol Överenhörna, svensk björk och blått småländskt glas.

När vi titta de på bilder över möjliga miljöer där vi skulle kunna placera våra föremål så väcktes frågan om hur min stol skall visas. Är inne på att stolen inte alls skall presenteras som en stol att ha på golvet för att sitta på. Hänger den på väggen blir det ett konstföremål - högre pris och lägre moms! Står den på golvet så jämförs den plötsligt med stolar fr IKEA och får då ett lägre pris och en högre moms!
Hänger den på väggen så belastas den inte och ingen kan komma på tanken att väga på den och utsätta den för en behandling som gör att stolen ger upp för tidigt. Kan man göra så med en stol? Skall ge det några varv för tanke!




1 kommentar:

  1. Testa! Tycker att det låter som en bra idé att hänga upp den på väggen!

    SvaraRadera