söndag 10 maj 2009

"Går det att leva på hantverk?"

Bra fråga ? Den får jag ganska ofta i min butik. Inte sällan från samma person som någon minut tidigare fått ur sig: -2800 kronor för en barnstol, tror du att du skall hitta någon köpare till den?

Ugångspunkten är vad vi jämför med.
- Jag är yrkessam hantverkare, betalar skatt socialaavgifter och moms 25% på det jag gör. Material, maskiner, marknadsföring. Kvar är det jag skall leva av.
Det står ju sällan på hantverket vi hittar i olika sammanhang om det är tillverkat av en glad hobby hantverkare som gör det för material kostnad eller som jag, som skall svara upp mot alla krav och förordningar.


- Ikea och Europamöbler - visst du kan få en hel matsalsmöbel i massiv björk för ett pris som jag inte ens kan köpa in materialet för. Vem har tillverkat den möbeln och var? Är det möjligen så att den personen har fått en bra lön som den kan leva och försörja sin familj på, ha råd med en Thailand resa samt gärna senaste modellen av någon energi slukande stadsjeepsbil?


- Jämför vi vad timpenningen kan tänkas vara när jag skall gör en möbel och någon annan tjänst som jag är beredd att betala för? Att lämna in datorn för identifiering av möjglig skada 890 kr + moms/ timme. Personlig coach som stödjer mig i att tydliggöra de idéer som jag har men har svårt att formulera 1200kr + moms/ timme. Eller vvs, elkablar eller... ja du vet det finns en massa tjänster där vi hostar upp pengar. Eller ett par redan slitna jeans som håller en säsong 2400 kronor.

Ja det går att leva på sitt hantverk - ett fattigt liv? Njä det skulle jag inte säga men ett liv fritt från en massa onödiga val, pryl hysteri, nya kläder och nya färger för att trenderna säger att nu är det dags att byta. Ett liv med val och prioriteringar för att få göra det jag vill allra helst - leva ett helt liv !
Idag har vi haft 102 besökare i butiken! Lägger in en härlig bild från vårt lilla café. Extra elementet åkte fram - en dag med väder omslag; storm, sol, regn och vind stilla.

I morgon kommer jag ge en liten sammanställning av det mest populära hantverket i butiken!

1 kommentar:

  1. Ja, du, sånt där har man ju funderat över fler än två gånger... Balansen...

    På måndag börjar jag mitt nya jobb. På tisdag har Gästriklands hemslöjdsförbund sitt näst sista seminarium i serien "Slöjden som näring". Dagens ska handla just om prissättning och jag skulle så gärna ha varit med! Ofta när man prissätter tittar man på material, tid och kanske lite el (i alla fall i mitt fall som keramiker och obs jag har gratis lokal!), men glömmer allt som glödlampor, förbrukningsmaterial, ja, namne it, allt som man använder dagligen i sin verkstad... SKulle gäräna lära mig mer om sånt här!

    SvaraRadera