torsdag 11 juni 2009

Glas och trä - en fantastiskt kombination

Ifrån första början har jag smugit in glas i mina möbler. Det skapar ytterligare en dimension och ger möbeln extra liv.

Jag samarbetar främst med Skrufs glasbruk. Som idagarna har skickat en produkt som vi gjort och som jag inom kort skall presentera här för er. Den första möbeln jag gjorde med glas var blombordet Gudrun Furu. Namnet fick möbeln efter min faster Gudrun. Hon hade alltid en sådan fin uppsättning i sitt hår och hennes bröllopsfotografi var det vackraste jag visste som barn. När denna möbel var klar så tänkte jag på min faster. Furu blev efternamnet för att lyfta fram materialet som möbeln är tillverkad i.

Ett besök hos glaskonstnärinnan
Tiziana Dandrea
Tiziana och jag har funnits med i samma arbete i att ta fram en kollektion gåvor för Sörmland. Redan från början kände jag att detta skulle kunna leda till ett spännande samarbete. Tiziana rör sig i samma spännande formspråk som har hämtat sin grund från Arts & Crafts och i det som kallas Art Nouveau, Jugend och Modernismen. Titta in på hennes hemsida och ni förstår precis vad jag menar. Hennes produkter kan ni bland annat hitta på Galleri Eldfängt i Trosa.
Jag hoppas att vi inom kort kommer sätta oss ned och jämföra våra skisser och se hur skisserna skulle kunna hitta en ny gemensam form. Jag ser framför mig mina skåp med blyinfattade skjutlyckor och blombord i nya former. Men, vi återkommer. En gemensam utställning är vårt mål. Förutom Tizianas konst avnjöt jag och Tore fantastisk rabarberpaj från den egna trädgården och, till vår bådas förtjusning, Bosses müssli kakor. Kakor med ingredienserna: fruktmüssli, honung, smör, mjöl och bakpulver. Passar utmärkt till te, så vad passar väl bättre än att det får bli en av våra kakor här i TeCaféet.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar